Tatuatorul de la Auschwitz de Heather Morris – recenzie

Tatuatorul de la Auschwitz

Timpul liber – aceste cuvinte ne trezesc amintiri frumoase si in acelasi timp ne indeamna la visare. Ei bine, asta ar trebuie sa fie valabil pentru toata lumea, dar mi-a fost dat sa aud intr-o emisiune televizata de la un cuplu cu vechime, pusi sa petreaca ceva timp impreuna intr-o locatie de vis (departe de orice hi-tech) ca se plictisesc. Acest lucru m-a pus pe ganduri si am realizat ca de multe ori ne irosim timpul liber si nu stim sa profitam de ceea ce viata ne ofera.

Eu am diferite activitati pe care prefer sa le fac in timpul liber, fiecare din ele imi aduce o multumire care imi bucura sufletul. Una din ele este lectura. Am descoperit aceasta placere intr-o moment in care eram departe de tara si era una din legaturile mele cu tot ce reprezenta acasa. In timpul care a trecut de atunci si pana acum am citit foarte multe carti legate de Holocaust, am plans alaturi de multe personaje si am inteles ca problemele pe care noi azi le intampinam nu reprezinta nimic in comparatie cu tot ce au suferit acei oameni.

Pentru ca este prima data cand scriu ceva despre tinpul liber, am ales o carte care este despre Holocaust, dar este si o poveste de iubire. Cu totii stim ca fiecare om care ajungea acolo urma sa fie marcat pe viata cu un numar. Personajul principal al cartii mele a fost Lale, tatuatorul de la Auschwitz, care a avut o poveste de iubire cu Gita.

Pentru a supravietui intr-un lagar de concetrare aveai in primul rand nevoie de noroc, ceea ce Lale a avut din plin. Fiind Tätowierer are anumite avantaje, este aproape intangibil, chiar si in fata lui Mengele. Alte avantaje de care se bucara: camera doar pentru el, ratii suplimentare de mancare si libertate de a se plimba in voie prin lagar cu conditia sa aiba la el o valiza care ii asigura imunitate. Pe parcursul cartii suntem partasi la bunatatea de care da dovada. Ajuta oameni pe care abia ii cunoaste sau nu ii cunoaste deloc. Adeseori era acuzat ca este “colaborationist”, dar actele sale erau facute doar pentru a supravietui acelor conditii, dar inca de la inceput i se spusese ca daca nu va accepta el pozitia de Tätowierer o va face altcineva.

Alt factor care a contribuit la spravietuirea lui acolo este iubirea pentru Gita. Ochii lor se intalnesc pentru cateva secunde infime in momentul in care acesta ia luat mana ca sa i-o tatueze. Tot ce va afla despre aceasta fata, pe parcursul celor trei petrecuti acolo, este prenumele si numarul pe care il poarta. Cei doi iti promit ca vor iesi vii de acolo, iar Gita abia atunci ii va spune cine era inainte sa ajunga acolo. Tatuatorul de la Auschwitz de Heather Morris este o dovada considerabila ca iubirea poate triumfa chiar si in cele mai vitrege conditii.

Cei doi reusesc sa plece din lagar, dar nu o fac impreuna. Reintalnirea lor este una demna de un scenariu de film si numai soarta / iubirea i-a reintalnit pe cei doi. Acest roman este impresionant prin forta celor doi, diferiti dar care se completau unul pe celalalt. Lale hotaraste sa preia noul nume de familie al surorii sale, iar cei doi, Lale si Gita, isi traiesc adevarata povestea de iubire fara greutatile lagarului. Rodul iubirii lor apare la o varsta inaintata cand nici unul nu mai avea sperante. Garry va scrie postfata cartii in care ne prezinta cat de mult a contribuit experienta celor 3 ani petrecuti la Auschwitz pentru parintii lui.

Pentru iubitorii de fim tin sa ii anunt ca romanul va fi dezvoltat intr-o seria dramatica de catre Synchronicity Films, care spera ca va fi pregatita sa apara in ianuarie 2020 pentru a se conecta cu cea de-a 75-a aniversare a eliberarii de la Auschwitz.

The Tattooist of Auschwitz
Editura Humanitas
Traducator Luana Schidu